تحقیقات جدید نشان می دهد که فقر با تغییرات مغزی مرتبط است که بر پیشرفت تحصیلی، سلامت روان و رشد زبان تأثیر می گذارد.
من گزارش میدم تکناکمطالعه جدیدی که در De Gruyter's Reviews in the Neurosciences منتشر شده است نشان می دهد که فقر و وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین (SES) از عوامل مهم در این زمینه هستند.
در حالی که تحقیقات قبلی اثرات فردی فقر بر مغز و رفتار را بررسی کرده است، این مرور اولین چارچوب یکپارچه را معرفی می کند. این شواهد از مطالعات متعدد را ترکیب می کند تا به طور مستقیم تغییرات مغزی ناشی از درآمد کم را با پیامدهای رفتاری، آسیب شناختی و رشدی مرتبط کند.
پایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین به موقعیت اجتماعی یک فرد یا خانواده اشاره دارد و شامل عواملی مانند ثروت، شغل، میزان تحصیلات و شرایط زندگی است. این شرایط علاوه بر تأثیرگذاری بر زندگی روزمره، میتواند تأثیرات بسیار گستردهای بر مغز ما داشته باشد که از کودکی شروع میشود و تا بزرگسالی ادامه مییابد.
بنابراین چگونه فقر و وضعیت پایین اجتماعی-اقتصادی می تواند مغز را تغییر دهد؟ این بررسی اثرات منفی تغذیه نامناسب، استرس مزمن، و مخاطرات محیطی (مانند آلودگی و مسکن نامناسب) را که بیشتر بر خانواده های کم درآمد تأثیر می گذارد، بررسی می کند. این عوامل می توانند رشد مغز کودکان را مختل کنند که به نوبه خود می تواند بر مهارت های زبانی، پیشرفت تحصیلی و خطر ابتلا به بیماری های روانی تأثیر بگذارد.
استرس و تاثیر آن بر یادگیری
به عنوان مثال، خانواده های کم درآمد بیشتر در معرض استرس هستند و این می تواند فرزندان آنها را از سنین پایین تحت تاثیر قرار دهد. استرس طولانیمدت میتواند میزان نوروژنها یا رشد نورونهای جدید را در هیپوکامپ کاهش دهد، که میتواند تواناییهای یادگیری را مختل کند و بر پیشرفت تحصیلی و فرصتهای شغلی بعدی تأثیر منفی بگذارد.
علاوه بر این، چارچوب یکپارچه پیشنهاد شده توسط محققان به توضیح فقر نسلی کمک میکند، که میتواند باعث شود کودکان خانوادههای دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین نتوانند از موقعیت خود فرار کنند و زمانی که خودشان بزرگ شدند و پدر و مادر میشوند، نتوانند تغییر کنند. شکستن این چرخه معیوب می تواند دشوار باشد.
محققان فهرست گستردهای از مطالعات پیشنهادی را برای آزمایش اعتبار یافتههای خود و یافتن راههای جدید برای شکستن چرخه فقر نسلی ارائه میکنند. این مطالعات شامل تمرکز بر اثرات درآمد کم بر مناطق خاصی از مغز و شناسایی تکنیکهایی برای افزایش عملکرد مدرسه کودکان محروم است.
این تحقیق بسیار به موقع است، زیرا امروزه نابرابری ها در جامعه به سرعت در حال گسترش است. شناسایی مکانیسمهای خاص درگیر در فقر نسلی میتواند به محققان و سیاستگذاران در توسعه مداخلات اولیه جدید کمک کند. مطالعه جدید ماهیت چند عاملی فقر بین نسلی را بررسی میکند و ممکن است راه را برای مداخلات اجتماعی جامعتر و پیچیدهتر که این پیچیدگی را تشخیص میدهند، هموار کند.
دکتر عید ابوحمزه از دانشگاه العین که اولین نویسنده این تحقیق است، گفت: این تحقیق راه های عمیقی را نشان می دهد که فقر و وضعیت پایین اجتماعی-اقتصادی نه تنها بر شرایط زندگی کنونی افراد تأثیر می گذارد، بلکه بر رشد شناختی آنها نیز تأثیر می گذارد. ، سلامت روان و قابلیت ها. با درک این روابط، جامعه میتواند بهتر به نابرابریها رسیدگی کند و از افراد محروم حمایت کند و به مداخلاتی منجر شود که میتواند به شکستن چرخه فقر کمک کند.