تعطیلی چهار استودیو ایکس باکس جنجال در صنعت بازی به راه انداخته است


استودیوی بازی سازی ایکس باکس اعلام کرده است که چندین استودیو زیرمجموعه خود تعطیل می شود. این خبر را «مت بوتی» روز سه شنبه در ایمیلی که برای اعضای آن استودیوها ارسال کرد، اعلام کرد. خبر تعطیلی چهار استودیو ایکس باکس واکنش ها و اخبار تکمیلی زیادی را در پی داشت که در ادامه به مهم ترین آنها می پردازیم.

تعطیلی چهار استودیو ایکس باکس

استودیوهایی که در شرف تعطیلی هستند، زیرمجموعه های “Bethesda” (یکی از زیرمجموعه های Zenimax Media) هستند. مایکروسافت Bethesda را در سال 2021 خریداری کرد و آن را به زیر مجموعه Xbox اضافه کرد. مایکروسافت با این خرید صاحب استودیوهای بزرگ و کوچک بازی سازی دیگر نیز می شود.

مهمترین استودیوهای بسته Arkane Austin و Tango Gameworks هستند. بازی سازانی که به ترتیب عناوین «Redfall» و «Hi-Fi Rush» را منتشر کردند. هر دو بازی انحصاری Xbox و PC بودند تا اینکه در این ماه Rhythmic Hi-Fi Rush برای PS5 منتشر شد.

دو استودیو دیگر که به زودی تعطیل خواهند شد آلفا داگ و راند هاوس هستند. استودیوهای بازی سازی که علاوه بر همکاری در بازی های بزرگتر Bethesda، عناوین خاص خود را نیز دارند. آلفا داگ به خاطر خلق Mighty Doom معروف است. Roundhouse بازی های Rune و Prey را نیز در کارنامه خود دارد.

برخی از کارمندان این استودیو برای همیشه بیکار هستند و برخی دیگر به تیم های بازی سازی دیگر می پیوندند. مدیر ایکس باکس دلیل این بسته شدن ها را «تغییر اولویت ها در عناوین و برنامه ها» اعلام کرد.

واکنش آرکین لیون مدیر استودیو

دینیا باکابا مدیر استودیو Arkin Lyon و کارگردان بازی موفق Deathloop یکی از افرادی بود که واکنش تندی و انتقادی به این خبر نشان داد. او پس از شنیدن خبر تعطیلی چهار استودیو ایکس باکس بلافاصله دست به کار شد و در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت:

یادآوری دوستانه برای مدیرانی که این را می خوانند، بازی های ویدیویی یک فرهنگ و صنعت سرگرمی هستند. وظیفه شما به عنوان یک تجارت این است که از هنرمندان یا سرگرمی ها مراقبت کنید و به آنها کمک کنید برای شما ارزش ایجاد کنند.

به گفته وی تیم های بازی سازی نباید در بازی های غنی مدیران شرکت های بزرگ دخالت کنند. او همچنین نوشت همانطور که مدیران ارشد وقتی موفق می شوند به تیم های بازی «افتخار» می کنند، در مواقع سختی نیز باید از هنرمندان حمایت کنند. وی اظهار داشت که استودیوی Arkin Lyon که شعبه مرکزی این سازنده بازی است و مسئولیت ساخت عناوین Dishonored را بر عهده دارد، «ایمن» خواهد بود.

آرکین ایده ساخت یک بازی جدید را داشت

از سوی دیگر، رسانه‌های بلومبرگ گزارش می‌دهند که توسعه‌دهنده بازی‌های Prey و Redfall قبل از خاموش شدن، ایده ساخت یک سیم‌کارت فراگیر را داشته است. در این گزارش آمده است:

قبل از تعطیلی، آرکین سعی کرد با ایجاد یک بازی تک نفره جذاب به عنوان قسمت جدیدی از سری Dishonored به ریشه های خود بازگردد.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که صبح چهارشنبه، آقای بوتی در جلسه‌ای با اعضای بلندپایه آن استودیو اعلام کرد که «برکناری آرکین آستین با شکست تجاری Redfall ارتباطی نداشت».

علاوه بر بازی جدید در سری Dishonored در حال حاضر محرمانه محتوای بازی جدیدی وجود ندارد ردفال همچنین در حال توسعه محتوایی است که قبلاً با “Hero Pass” به تعدادی از پیش خریداران این بازی فروخته شده است و مایکروسافت آن را با “معاملات خوب” جبران خواهد کرد.

نظرات چیزهای بی اهمیت عجیب و غریب و برنده جوایز

اما یکی از عجیب ترین خبرهای اضافی پس از اعلام تعطیلی این چهار استودیو، اظهار نظر مت بوتی در مورد نیاز ایکس باکس به نوع خاصی از بازی ها بود. او که اکنون مدیرعامل استودیوهای بازی سازی ایکس باکس است، یک روز پس از تعطیلی استودیو «تانگو گیم ورکز» گفت که ایکس باکس به بازی های کوچک با پتانسیل بردن جوایز نیاز دارد!

در این بین این استودیو یک بازی کم حجم و موفق ساخت که جوایز متعددی را از آن خود کرد. Hi-Fi Rush که سال گذشته منتشر شد، علاوه بر جلب رضایت منتقدان و دریافت میانگین امتیاز 87 و 90 (به ترتیب در پلتفرم های Xbox Series X و PC) جوایز متعددی را نیز از آن خود کرد.

این بازی نامزد دریافت جایزه بهترین بازی سال Game Awards 2023 شد و در عین حال موفق شد در همین مراسم جایزه بهترین طراحی صدا را نیز از آن خود کند. همین بازی موفق به دریافت جوایزی در بخش صدا و موسیقی GDC، «بفتا» و «نیویورک گیم جوایز» شد.

واکنش شینجی میکامی

«شینجی میکامی» کارگردان و بازی ساز مشهور ژاپنی که استودیو Tengo را تاسیس کرده نیز به خبر تعطیلی این استودیو واکنش نشان داد. البته او مدتی پیش این استودیو را ترک کرده بود. Hi-Fi Rush آخرین بازی ساخته شده در استودیو Tengo قبل از ترک Mikami بود. البته این اولین بازی از این استودیو است که توسط او کارگردانی نشده است.

با این حال، میکامی در واکنش به خبر بسته شدن استودیو سازنده The Evil Within و Hi-Fi Rush به X نوشت:

تانگو بسته شد. غم انگیز.

آینده مبهم استودیو ایکس باکس

در سال های اخیر، مایکروسافت استودیوها و شرکت های بازی سازی زیادی، بزرگ و کوچک خریداری کرده است. اکنون آینده اکثر آنها نامشخص است. آنچه در نامه مدیر ایکس باکس در مورد تعطیلی این چهار استودیو ذکر شده نه امیدوارکننده، بلکه غم انگیز است. او نوشت:

ما باید در مورد کسب و کار تجدید نظر کنیم تا بیشتر روی فرنچایزهای خاص تمرکز کنیم و در ایجاد عناوین جدید سرمایه گذاری کنیم. فرصت هایی برای موفقیت پیدا کنید و اولویت ها را برای رسیدن به آنها تغییر دهید.

به نظر می رسد ایکس باکس از استودیوهایی که در طول سال ها خریداری کرده است پشتیبانی نخواهد کرد. در عوض، می‌خواهد بر فرنچایزهای پرفروش و بازی‌های محبوب با رشد سریع مانند Call of Duty تمرکز کند. بازی هایی مانند Elder Scrolls و Fallout که اخیرا به عناوین مایکروسافت اضافه شده اند.

اما حالا بر خلاف نظر مت بوتی، احتمالا دیگر شاهد عرضه بازی های کوچک و دلنشین ایکس باکس نباشیم. بلکه شاهد رشد و تکرار عناوین ثابت و بزرگ خواهیم بود. اگر چنین است، آینده چندان جالب و خلاقانه ای نیست. جزئیات هر یک از این اخبار را می توانید با کلیک بر روی لینک ارائه شده در سایت گیم نیوز مطالعه کنید.

Related Posts