کارشناسان دانشگاه براک می گویند که اگرچه ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در کلاس های درس ممکن است به طور موقت آنها را از دسترس دانش آموزان دور کند، اما برای سلامت روان نوجوانان کار چندانی نخواهد داشت.
من گزارش میدم تکناکنائومی اندروز، از دپارتمان تحقیقات کودکان و نوجوانان، میگوید که اگرچه محدودیت استفاده از تلفن همراه در مدارس میتواند حواسپرتیها را در کلاس کاهش دهد، اما به بسیاری از مسائل اساسی که بر سلامت روان کودکان و نوجوانان تأثیر میگذارد، توجهی نمیکند.
وی افزود: به نظر می رسد تمرکز بر ممنوعیت و سپس اجرای آن باشد و بیشتر مجازات ها و تبعات عدم رعایت این سیاست مهم است اما این اقدامات به سلامت روان نوجوانان آسیب می زند. صرفاً ممنوعیت تلفن همراه همه مشکلات را حل نمی کند و همچنین اعمال جریمه برای دانش آموزانی که رعایت نمی کنند.
اندروز همچنین می گوید که قلدری آنلاین به دلایل زیادی این امکان را دارد که مشکل سازتر از قلدری چهره به چهره باشد. با این حال، بین زورگویی سایبری و قلدری چهره به چهره همپوشانی وجود دارد، بنابراین با وجود عدم دسترسی به تلفن همراه در کلاس درس، قلدری ادامه دارد و بعد از مدرسه یا سایر وسایل نیز ادامه خواهد داشت.
برای اندروز، کلید این است که «بر ایجاد روابط سالم با همسالان تمرکز کنید».
وی می گوید: باید به ریشه های این مشکلات توجه بیشتری شود و دانش آموزان در دستیابی به وظایف حیاتی مانند مهارت های یادگیری اجتماعی-عاطفی، سواد رسانه های اجتماعی و مهارت های ارتباطی حمایت شوند.
پروفسور دیوید هاچیسون، از دپارتمان تحقیقات آموزشی براک، می گوید: “والدین، معلمان و ارائه دهندگان خدمات اجتماعی، همه نقش مهمی در حمایت از سلامت روان جوانان دارند، اما تمرکز این گفتگو باید خود جوانان باشد.”
هاچیسون می گوید، نوجوانان باید بخشی از گفتگو در مورد تأثیر رسانه های اجتماعی و استفاده از تلفن همراه بر زندگی شخصی خود باشند.
او میگوید که مدارس باید برای ایجاد فضاهای امن برای دانشآموزان تلاش کنند تا در مورد چگونگی تلاقی استفاده از رسانههای اجتماعی و تلفن همراه با هویت اجتماعی و احساس عزت نفس آنها بحث کنند.
او معتقد است که مدارس می توانند به عنوان فضاهای اجتماعی مشترک برای معلمان و دانش آموزان دبیرستانی عمل کنند تا در مورد دلایل ممنوعیت تلفن همراه، اهداف آنها، و مزایا و معایب چنین دستوری صحبت کنند.
هاچیسون میگوید: علاوه بر استفاده از تلفن همراه، استرس پس از کرونا نیز در مشکلات سلامت روان نوجوانان نقش دارد. ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس راه حلی برای همه مشکلات روانی که بسیاری از نوجوانان با آن مواجه هستند نیست.
وی می افزاید: برای کودکان خردسال، تعامل معنادار با چیزهای فیزیکی در دنیای واقعی، از جمله طبیعت، کلید رشد سالم است.