مفهوم الگوریتم Google + RankBrain چگونه با یک مثال کار می کند


الگوریتم RankBrain گوگل سومین سیگنال مهم رتبه بندی است و روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. بنابراین، اگر شما از جمله افرادی هستید که می خواهید در مورد سئو به طور جدی وارد شوید، باید سایت خود را برای رتبه بندی بهینه کنید.

در مقاله امروز میزفا می خواهیم به طور خلاصه به معرفی این الگوریتم گوگل بپردازیم و ببینیم Rank Brain چگونه کار می کند. در پایان این مقاله، قطعاً درک جدیدی از دسته بندی کلمات کلیدی در سئو خواهید داشت.

عناوین پست

معنی و مفهوم اصلی الگوریتم RankBrain گوگل چیست؟

RankBrain یک الگوریتم هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی (یا دقیق تر، یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی) است که گوگل از آن برای دسته بندی نتایج جستجو بر اساس رفتار کاربر استفاده می کند. بنابراین در واقع وظیفه این الگوریتم این است که به ربات جستجو کمک کند تا بتواند پرس و جوهای کاربر را بفهمد و پردازش کند تا بهترین پاسخ ممکن را به آنها نشان دهد.

اما تفاوت Rank Brain با الگوریتم های قبلی گوگل چیست؟ قبل از RankBrain، تقریباً همه این الگوریتم‌ها با دست کدگذاری می‌شدند. یعنی یک مهندس گوگل بیاد و تغییری ایجاد کنه با انتظار اینکه نتایج جستجو بهتر بشه و بعد یه تست انجام بده ببینه نتیجه چی میشه (البته خیلی ساده گفتیم).

تفاوت RankBrain در این است که این فرآیند را به صورت خودکار و دائم در پس زمینه انجام می دهد و خود را تنظیم، بهینه سازی و تنظیم می کند.

الگوریتم Google Rank Brain پیامی برای سایت ها دارد: محتوای خوب محتوایی نیست که صرفاً بر اساس کلمات کلیدی نوشته شود، بلکه محتوای ارزشمندی است که نیازهای کاربر را برآورده کند و اطلاعات ارزشمندی را حتی بیشتر از نیاز کاربر ارائه دهد.

بنابراین، بسته به هدف، الگوریتم RankBrain تعیین می کند که اهمیت لینک، تازگی محتوا، طول محتوا، اعتبار دامنه و غیره چقدر باید کم یا زیاد باشد. و غیره. سپس آن را در مورد رابطه بین قصد کاربر و نتایج جستجوی این کاربر پرداخت می کند
اگر کاربر بتواند معنای آن را در نتایج پیدا کند، به این معنی است که ربات گوگل کار خود را به خوبی انجام داده است. اما اگر کاربر ببیند که نتایج جستجو مشکل او را حل نمی کند و ارتباط خوبی با کوئری که جستجو کرده است ندارد، کوئری را تغییر می دهد. این تغییر پرس و جو سیگنال مهمی برای ربات گوگل در نظر گرفته می شود و اگر بیشتر از بسیاری از کاربران این اتفاق بیفتد، گوگل به تدریج نوع نتایج آن پرس و جو را تغییر می دهد.

مثلاً عبارت «بهترین عطر مردانه» را در گوگل جستجو کردیم و 90 درصد از نتایج صفحه اول پست های وبلاگ بود و تنها یکی از آنها صفحه فروشگاه بود.

این نشان می‌دهد که کاربرانی که عبارت مشابهی را جستجو می‌کنند، نمی‌خواهند در صفحه محصول یا دسته‌بندی محصول قرار بگیرند و سریع خرید کنند. بلکه در مرحله خرید اولیه هستند و قصد دارند از بهترین عطرهای مردانه اطلاعاتی کسب کنند.

بنابراین به یک معنا، می توان گفت که الگوریتم RankBrain گوگل، پرس و جوهای کاربران را با رفتار آنها پس از جستجو مرتبط می کند و دائماً نتایج جستجو را بهینه می کند.

در زیر نحوه عملکرد الگوریتم Rankbrain را توضیح خواهیم داد. اما تا اینجا می دانیم که توجه به نیت کاربر یا قصد کاربر و ایجاد محتوا بر اساس قصد کاربر در این الگوریتم اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

الگوریتم Rankbrain چگونه کار می کند؟

قبل از ظهور الگوریتم Rank Brain، گوگل با مشکلی روبرو بود: حدود 15٪ از کلمات کلیدی که کاربران جستجو می کردند (حدود 450 میلیون کلمه کلیدی در روز) کاملا جدید و دیده نشده بودند.
خب تا این دوره ربات گوگل فقط صفحاتی را نشان می داد که دقیقا همان کلمه کلیدی مورد جستجوی کاربر را داشتند و حالا این 15 درصد جدید مشکل ساز شده است. ربات گوگل نمی دانست، بنابراین باید حدس می زد که نیازهای آن کاربران چیست.

بیایید مثالی بزنیم: فرض کنید در یک وبینار میزفا شرکت کرده اید و ما یک کتاب محتوا نویسی برای خواندن به شما ارائه کرده ایم. اسم کتاب را فراموش کرده اید و فقط موضوع کتاب را به خاطر می آورید و اینکه کتاب ترجمه است و می خواهید آن را در گوگل جستجو کنید. پس عبارت: «کتاب با محتوای نویسنده خارجی» را جستجو کردید.

در این مورد و قبل از الگوریتم RankBrain، گوگل که با کلمه کلیدی جدیدی از کاربر مواجه شده بود، فرض می‌کرد که باید صفحه‌ای را به شما نشان دهد که از کلمات «کتاب»، «محتوا»، «نویسنده» و «خارجی» استفاده می‌کند. این صفحه می تواند برای یک مقاله، یک رمان، یک وبلاگ شخصی یا هر چیز دیگری باشد که ربطی به خواسته ها و نیازهای شما ندارد.

حال، اگر امروز و پس از کشف الگوریتم Rank Brain این کار را انجام دهید، چه؟ Rankbrin فوراً نیاز شما را تشخیص می دهد و صفحه پایین را به شما نشان می دهد که دقیقاً همان کتابی است که ما ارائه کردیم:

بنابراین می توان گفت که گوگل RankBrain دقیقاً منظور ما را می فهمد. چطور هستید؟ با بررسی کلمات کلیدی مشابهی که ربات گوگل قبلا دیده است. به عنوان مثال، RankBrain متوجه شده است که تعدادی از کاربرانی که در حال جستجو در سایت های آموزش سئو هستند، «کتاب محتوای قدرتمند یک نویسنده خارجی» را جستجو می کنند تا به نتایج مربوط به کتاب محتوای قدرتمند جو پولیزی برسند. بنابراین وقتی «کتاب با محتوای نویسنده خارجی» را جستجو می‌کنید، نتایج مشابهی را به شما نشان می‌دهد.

البته نحوه عملکرد الگوریتم Rank Brain از این موارد پیشرفته تر است و بارها سعی می کند معنای پشت جستجوی کاربر را بفهمد (همانطور که در بالا با مثال عطر توضیح دادیم). به گفته گوگل، این الگوریتم آنقدر هوشمند است که متوجه می شود پاریس و فرانسه رابطه مشابهی با برلین و آلمان دارند: یکی یک کشور و دیگری پایتخت آن کشور است.

چگونه این عبارت را با سئو و کلمات کلیدی و جستجوی کاربر مرتبط می کنید؟ برای ما در نظرات بنویسید. ممکن است پاسخ های جالبی داشته باشید.

الگوریتم RankBrain چگونه بر تحقیق کلمات کلیدی تأثیر می گذارد؟

در گذشته، ممکن است بخواهید یک صفحه را برای کلمه کلیدی “راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی” و صفحه دیگری را برای کلمه کلیدی “چگونه لپ تاپ برنامه نویسی انتخاب کنیم” بهینه کنید. گوگل به هر دو صفحه رتبه جداگانه ای داد.

با ظهور الگوریتم RankBrain، گوگل متوجه شد که هر دو کلمه کلیدی که کاربر در جستجوی آن است به یک مورد اشاره دارد و بنابراین اگر اکنون این دو عبارت را جستجو کنید، تقریباً نتایج یکسانی خواهید گرفت.

طبق این الگوریتم بهتر است روی کلمات کلیدی کوتاه تمرکز کنید و روی کلمات کلیدی بلندتر کار کنید. زیرا جدا از این که رتبه بندی برای کلمات کلیدی کوتاه بسیار دشوار است، در بسیاری از موارد تشخیص هدف کاربر از جستجوی کلمات کلیدی کوتاه بسیار دشوار و شاید حتی غیرممکن است.

به عنوان مثال، آیا می توان با قاطعیت گفت که کاربری که «سئو» را جستجو می کند به دنبال خدمات سئو است یا می خواهد سئو را یاد بگیرد یا حتی می خواهد بداند سئو چیست؟ تحلیل و بررسی SERP گوگل نشان می دهد که اکثر کاربران می خواهند بدانند سئو چیست. اما به خاطر داشته باشید که اکثر کاربران، نه 100٪ آنها.

در نتیجه بهتر است به جای کلمات کلیدی خیلی کوتاه (مثل سئو) روی کلمات کلیدی طولانی تر و خاص تر (مانند آموزش سئو) کار کنید. حتی از آنجایی که آموزش سئو به خودی خود یک کلمه کلیدی کوتاه در نظر گرفته می شود و رتبه بندی در آن بسیار دشوار است، بهتر است بیشتر کار کنید (مانند آموزش سئو از مبتدی تا پیشرفته).

البته از این به بعد از بحث مفهوم RankBrain دور شده و وارد موضوع کلمات کلیدی می شویم. در اینجا به شما توصیه می کنیم مقالاتی در مورد انواع کلمات کلیدی در سئو و اهمیت کلمات کلیدی دم بلند برای فروش بخوانید.

نتیجه

در این مقاله از میزفا سعی شده است به طور بسیار مختصر توضیح دهیم که ماهیت الگوریتم رتبه بندی مغز گوگل چیست و برای گوگل چه می کند. البته تاکید ما در این مقاله بیشتر از ارائه و ارائه اطلاعات علمی بود که بسیاری از سایت های همکار ما بهتر از ما توضیح دادند، این بود که بگوییم “فایده” این الگوریتم چیست و چگونه سایت خود را برای این الگوریتم بهینه کنیم.

امیدوارم در رسیدن به این هدف موفق بوده باشیم. منتظر مقالات بعدی باشید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید