حساب کاربری Google Analytics Google Analytics= | Google Analytics Google Analytics Google Analytics


تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

در این مقاله آموزشی با نحوه راه اندازی و نصب سرویس گوگل آنالیتیکس که در بین ایرانیان با نام های گوگل آنالیتیکس و گوگل آنالیتیکس نیز شناخته می شود آشنا می شویم.

توجه داشته باشید که این آموزش مربوط به جدیدترین و جدیدترین روش نصب گوگل آنالیتیکس یعنی استفاده از گوگل تگ منیجر است که خود گوگل ارائه می دهد.

و به شما کمک می کند در آینده گوگل آنالیتیکس را به راحتی مدیریت کنید.

شاید بپرسید گوگل آنالیتیکس چیست و چرا باید آن را روی وب سایت یا اپلیکیشن موبایل خود (iOS یا اندروید) نصب کنید؟

گوگل آنالیتیکس چیست و چرا باید آن را نصب کرد؟

گوگل آنالیتیکس سرویسی از گوگل است که به شما این امکان را می دهد تا تمام آمار وب سایت خود را به بهترین و آسان ترین روش پیگیری کنید.

با این ابزار می توانید متوجه شوید:

  • سایت شما در روز چند بازدید کننده دارد؟
  • چه مدت در سایت شما حضور دارند؟
  • نرخ ریزش کاربر چقدر است؟ (ضریب پرش به چه معناست و کاربرد و ضرورت آن چیست؟)
  • ترافیک اصلی شما (بازدیدها) چگونه حاصل می شود؟ (ارجاع و جستجو، ترافیک مستقیم)
  • مخاطبین اصلی شما چه کسانی هستند؟
  • چیزهای مورد علاقه آنها چیست؟
  • آنها از چه مناطقی به سایت شما آمده اند؟
  • آنها چقدر در سایت شما وقت گذاشتند؟
  • کدام صفحات وب سایت شما بیشتر مورد پسند کاربران قرار می گیرد؟
  • و. . .

همچنین بهتر است بدانید که تمامی موارد ذکر شده جزئی از کوچکترین اطلاعاتی هستند که می توان از گوگل آنالیتیکس به دست آورد.

از طریق گوگل آنالیتیکس می توان به تحلیل و آمار بسیار هدفمند و دقیق تری دست یافت.

نحوه ایجاد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس

برای شروع به یک حساب Google نیاز دارید.
اما اگر قبلا یک حساب کاربری دارید (برای سایر سرویس های گوگل مانند جیمیل)، می توانید از آن برای ایجاد حساب Google Analytics خود استفاده کنید.
یا یک حساب کاربری جدید بسازید.
متوجه شده اید که این اکانت گوگل می خواهد بر روی اطلاعات صفحه تجزیه و تحلیل کنترل کامل داشته باشد، پس بهتر است هیچ کس دیگری به آن دسترسی نداشته باشد.
مگر اینکه در مورد آن مطمئن باشید.

و بهتر است بدانید که گوگل به شما این امکان را می دهد که با استفاده از یک حساب کاربری تجزیه و تحلیل و بدون نیاز به ایجاد چندین اکانت، تمامی وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل (تا 50 مورد) را آنالیز و بررسی کنید.
حتی می توانید چندین حساب Google را به یک حساب تجزیه و تحلیل متصل کنید تا به عنوان مثال، همکاران شما بتوانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.

همین الان به صفحه گوگل آنالیتیکس بروید و گزینه ورود به گوگل آنالیتیکس را انتخاب کنید.
اگر قبلاً یک حساب Google برای خود ایجاد کرده اید، در اینجا سه ​​مرحله برای راه اندازی Google Analytics را مشاهده خواهید کرد.

گزینه ثبت نام را انتخاب کرده و اطلاعات وب سایت خود را وارد کنید.
در مرحله بعد، باید نام حساب تجزیه و تحلیل خود را انتخاب کنید.
اکنون نام وب سایت و دامنه خود را وارد کنید.
و سپس زمینه فعالیت خود را مشخص کنید.
در نهایت کشور و محدوده زمانی مورد نظر خود را انتخاب کنید (که معمولاً ایران و +3:30 تهران است).

و در پایین صفحه باید مشخص کنید که چه مقدار از اطلاعات تحلیلی شما در دست و دسترسی گوگل است.
بهتر است تمامی قسمت های این قسمت به خصوص Benchmarking را بررسی و انتخاب کنید.
گزینه بنچمارک به شما امکان می دهد بعداً اطلاعات وب سایت خود را با سایر وب سایت های مرتبط مقایسه کنید.

شناسه تحلیل ویژه خود را دریافت کنید _اطلاعات ردیابی_

پس از ایجاد حساب کاربری، یک شناسه منحصر به فرد برای وب سایت شما ایجاد می شود و در اختیار شما قرار می گیرد.
همچنین می توانید شناسه را به صورت دستی دریافت کنید.
کافیست از منوی بالا وارد قسمت مدیریت شوید، در قسمت Account اکانت مورد نظر را انتخاب کنید و سپس در قسمت Property نام وب سایت خود را انتخاب کنید و در آخر کلیک کرده و گزینه Tracking Information را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که شناسه (با فرمت UA-000000-01) هنگام ایجاد تگ مورد نیاز است.
به همین دلیل باید آن را یادداشت کنید و نگه دارید.

نحوه ایجاد یک حساب کاربری Google Tag Manager و Container

سرویس گوگل تگ منیجر گام بزرگی در جهت تسهیل نصب و راه اندازی ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس برای صاحبان و مدیران نرم افزارهای وب سایت و تلفن برداشته است.
با استفاده از این سرویس نیازی به کدهای پیچیده و متفاوت نیست.
با این کار، می‌توانید با قرار دادن چند خط کد بسیار ساده در وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایلی که در نظر دارید، از تمام ابزارهای تحلیلی مورد نیاز خود استفاده کنید.
همچنین نحوه استفاده از این سرویس را توضیح خواهیم داد.

ابتدا از دامنه Tagmanager.google.com دیدن کنید و یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید.

و پس از ایجاد یک حساب کاربری، باید یک کانتینر جدید برای وب سایت خود در تگ منیجر ایجاد کنید.
این کانتینر اساسا کد ساده و آسانی است که می‌تواند تگ Google Analytics و همچنین هر برچسبی را که قصد استفاده از آن را دارید، درون خود قرار دهد.
ساخت کانتینر اصلا سخت و پیچیده نیست.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که نام و محدوده زمانی مورد نظر خود را برای کانتینر مشخص کنید.

نیازی به انتقال دامنه سایت در این قسمت ندارید.
با این حال، توصیه می شود دامنه خود را وارد کنید.
زیرا گوگل تگ منیجر می تواند در طول فرآیند تنظیم برچسب به شما کمک کند.
و توجه داشته باشید که محدودیتی برای مقدار ظروف ایجاد شده وجود ندارد
همچنین، در صورت نیاز، می توانید کانتینرهای جدیدی برای سایر وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه خود ایجاد کنید.
در نهایت وارد قسمت ویرایش کانتینر خود می شوید که در زیر مشاهده می کنید:

کد جاوا اسکریپت ظرف را در وب سایت قرار دهید

پس از ایجاد کانتینر، کد جاوا اسکریپت دارید.
یا می توانید روی شناسه کانتینر خود (که به شکل GTM-XXXX است) کلیک کنید و صفحه نصب Tag Manager را راه اندازی کنید و کد خود را دریافت کنید.

شما باید این کد را کپی کرده و بلافاصله بعد از اولین تگ پیست کنید در تمام صفحات وب سایت شما
و اگر قبلاً تگ های قدیمی Google Analytics را روی وب سایت خود نصب کرده اید، باید همه آنها را حذف کنید.

حال اگر می خواهید از قرارگیری صحیح برچسب ها در وب سایت خود اطمینان حاصل کنید، می توانید از افزونه _help in tagging_ برای مرورگر کروم استفاده کنید.
لینک مرورگر کروم زیر را وارد کرده و گزینه (افزودن به کروم) را انتخاب کنید:

_ دانلود افزونه Tag Assistant _

ایجاد تگ گوگل آنالیتیکس در تگ منیجر

خوب، حالا که کانتینر خود را دارید و کد آن را به سایت اضافه کرده اید، وقت آن است که تگ Google Analytics خود را به آن کانتینر اضافه کنید.

در صفحه گوگل تگ منیجر روی گزینه (ایجاد برچسب) کلیک کنید و تگ _Google Analytics_ را به عنوان محصول (محصول) انتخاب کنید و نوع تگ خود را روی _Universal Analytics_ قرار دهید.

بهتر است با کلیک روی گزینه “ویرایش” در کنار عنوان نام تگ خود را مشخص کنید.
پیشنهاد می شود نام این تگ را _ GA Pageview _ بگذارید.
در مرحله بعد باید شناسه ردیابی وب سایت خود را در گوگل آنالیتیکس وارد کنید.
در قسمت دوم این راهنما نحوه دریافت این شناسه را توضیح دادیم.

اکنون باید _Track Type_ خود را مشخص کنید.
حال گزینه _Page View_ را برای این قسمت انتخاب کنید.
به این ترتیب هر بار که کاربران از صفحات وب سایت شما بازدید می کنند، تگ گوگل فعال شده و اطلاعات را دریافت می کند.
در نهایت باید نحوه و شرایط فعال سازی تگ خود (Firing Triggers) را مشخص کنید.
فعلا این عنصر را روی _All Pages_ بگذارید تا محدودیتی وجود نداشته باشد و با اجرای هر صفحه تگ گوگل فعال شود.

و زمانی که می خواهید از خدمات تبلیغاتی گوگل استفاده کنید، پیشنهاد می شود گزینه _Display Advertising Features_ را فعال کنید.

احتمالاً متوجه شده اید که این فرم دارای تعدادی گزینه برای تنظیمات پیشرفته و موارد دیگر است.
این قطعات برای افرادی است که می خواهند در استفاده از این سرویس آنالیز تخصص داشته باشند.

پس از وارد کردن تمامی اطلاعات، گزینه _Create Label_ را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که با انتخاب آن تگ گوگل آنالیتیکس بلافاصله روی سایت اعمال نمی شود، اما ابتدا باید آن را منتشر کنید.
توصیه می شود همیشه قبل از انتشار تگ از گزینه پیش نمایش _Preview_ تگ منیجر استفاده کنید و آن را تست کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کند.

اکنون این تگ ساده ای که در این بخش ایجاد کرده ایم به شما کمک می کند تا اطلاعات تحلیلی مختلفی را از گوگل دریافت کنید.
اطلاعاتی مانند تعداد کاربرانی که از وب سایت شما بازدید می کنند،
صفحاتی که بیشتر باز می شوند
زمان صرف شده در وب سایت،
راه هایی که کاربران سایت شما را پیدا می کنند
درصد افرادی که بلافاصله و سریع سایت را ترک می کنند _ Bounce Rate_ و…

تجزیه و تحلیل سایت و انتشار تگ Google Analytics

الان همه چیز مشخص است.
اکنون فقط باید برچسبی را که ایجاد کرده اید منتشر کنید.
خوب، پس از انتشار تگ، مدتی (شاید یک روز) طول می کشد تا گوگل اطلاعات لازم را از سایت جمع آوری کرده و در گوگل آنالیتیکس نمایش دهد.
اما همچنان به اطلاعات بلادرنگ دسترسی دارید.
و همچنین می توانید ببینید که:
در حال حاضر چند نفر در وب سایت شما هستند؟
از کدام صفحات بازدید می کنند؟
چگونه شما را پیدا کردند؟

ویژگی های پیشرفته گوگل تگ منیجر

همانطور که احتمالا متوجه شده اید، گوگل تگ منیجر گزینه های زیادی را در زمینه تولید برچسب به شما ارائه می دهد.
به عنوان مثال، می توانید یک برچسب را به گونه ای تنظیم کنید که با فشار دادن یک دکمه، ورود به یک صفحه خاص فعال شود یا …
اگر فروشگاه اینترنتی دارید، قیمت محصول خریداری شده را به گوگل آنالیتیکس انتقال دهید.
با این کار می توانید آماری از درآمد خود داشته باشید.
البته تحلیل و بررسی همه این احتمالات زمان بر است که از حوصله این مقاله خارج است.
اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید می توانید از منابع مختلف انگلیسی در این زمینه بهره ببرید.

تجزیه و تحلیل اپلیکیشن موبایل گوگل

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد:
امکانات تجزیه و تحلیل گوگل نه تنها برای وب سایت ها بلکه برای دارندگان اپلیکیشن های موبایل اندروید و iOS نیز قابل استفاده است.
البته نحوه اجرای سرویس گوگل آنالیتیکس برای این برنامه ها با وب سایت ها کمی متفاوت است.

پلاگین _Page Analytics_ برای مرورگر کروم

اکنون که Google Analytics را با موفقیت در سایت خود نصب کرده اید.
شما از طریق این سرویس قادر خواهید بود اطلاعات تحلیلی مختلفی را دریافت کرده و با این اطلاعات سایت را به بهترین نحو برای کاربران بهینه کنید.
اما خوب است بدانید که:
علاوه بر تجزیه و تحلیل، گوگل یک افزونه منحصر به فرد کروم را به صلاحدید صاحبان وب سایت منتشر کرده است که توصیه می کنیم آن را از دست ندهید.
این افزونه _Page Analytics_ نام دارد.
با آن، انواع اطلاعات تحلیلی را که وارد وب سایت خود می شود، دریافت خواهید کرد.
به عنوان مثال، چند درصد از کاربران روی یک دکمه کلیک کردند.

_دانلود افزونه تجزیه و تحلیل صفحه_

آخرین کلمه در مورد نصب Google Analytics

اکنون با نحوه نصب گوگل آنالیتیکس آشنا شده اید و این امکان را دارید که این سرویس را در وب سایت خود نصب کنید.
اما هنوز اطلاعاتی در مورد اپلیکیشن ها و نحوه استفاده از این سرویس وجود ندارد.
در مقاله بعدی به نحوه استفاده بهینه از اطلاعات گوگل آنالیتیکس خواهیم پرداخت.

<< (стъпка по стъпка с помощта на Google Analytics за начинаещи) >>

به این صفحه امتیاز دهید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید