تأثیر لینک خروجی در سئو چیست؟


بک لینک گرفتن یکی از مهمترین فعالیت‌هاییه که تو هر استراتژی سئویی نقش کلیدی و حیاتی ایفا می‌کنه. اما آیا تا حالا به این فکر کردین که چی می‌شه یه سایت دیگر (خصوصا با اقتدار دامنه یا DA بالا) به شما بک لینک می‌ده؟ یعنی چی توی محتوای شما هست که برای اونا منفعت داره؟

پاسخ این سوال خیلی سخت نیست. لینک خروجی از وبسایت تأثیر مثبتی روی رتبه‌بندی داره و از این نظر باید به سایت‌های دیگه لینک داد. به شرط اینکه البته یه ارتباط موضوعی‌ای برقرار باشه. این شاید یه مقدمه خیلی خوب برای وارد شدن به بحث امروزمون توی میزفا باشیم: لینک‌ خروجی در سئو چیست؟

سرفصل‌های پست

لینک خروجی یا outbound link چیست؟

لینک خروجی یا Outbound Link به لینک‌های گفته می‌شه که از وبسایت به وبسایتی دیگه داده می‌شه. به این لینک‌ها لینک خارجی یا External Links هم گفته می‌شه گاهی اوقات. کار لینک خروجی اینه که کاربران رو از سایت شما دور کنه و ترافیک رو ببره سمت یه سایت دیگه. احتمالا الان می‌تونید حدس بزنید که با هم منطق، لینک‌های ورودی یا Inbound Links هم به نوعی بک‌لینک‌هایی هستن که کاربران رو از وسایت‌های دیگه می‌آرن به سمت وبسایت شما. هم لینک‌های خروجی و هم لینک‌های ورودی هر دو در سئوی خارجی تأثیر دارن و می‌تونن خیلی زیاد به رتبه سایت شما در گوگل کمک کنن.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با 50 واژه تخصصی سئو کلیک کنید

لینک‌های خروجی رو شما می‌تونید به عنوان منبع برای فکت‌ها، مطالعات یا آمارها استفاده کنید. (مثلا منبع مقاله حاضر این مقاله است). ارجاع دادن یه مقاله به مقاله اصلیش توی یه سایت با اقتدار دامنه بالا برای شما می‌تونه اعتبار داشته باشه. همچنین می‌تونید اگر تصاویر رو از سایت دیگه‌ای برداشتید بهش لینک بدید.

منبع:

در آخر اینو بگیم که لینک‌های خارجی یکی از اون عوامل خیلی خیلی مهمی‌ان که گوگل در نظر می‌گیره و برای سئوی سایت شما حسابی کمک کننده‌اند. با لینک دادن به یه منبع مقتدر، خزنده‌های موتور جستجو بهتر سایت شما رو می‌گردن و رتبه بهتری هم بتون می‌دن.

اما بریم سراغ انواع لینک خروجی.

انواع لینک خروجی

همونطور که تو مقاله «سئوی خارجی چیست؟» و لینک نو فالو چیست؟ توضیح دادیم، اساسا همه‌ی لینک‌ها از جمله لینک‌های خروجی به دو دسته فالو و نوفالو (Nofollow/Follow Links) تقسیم‌بندی می‌شن.

لینک‌های خروجی فالو برای وقتی هستن که شما به موتور جستجو می‌گید که ما می‌خوایم به یه سایت دیگه اعتبار بدیم و از ربات‌های خزنده‌ی شما می‌خوایم برن و این سایت رو خزش کنن. خب، طبیعتاً این نوع لینک خروجی به مراتب اخلاقی‌تر و حرفه‌ای‌تره. درواقع ما لینک خروجی فالو رو اصطلاحاً یه vote of confidence هم در نظر می‌گیریم. یعنی چی؟ یعنی ما به کاربر می‌گیم که رای و نظر ما اینه که به این سایت جدید اعتماد کن.

از طرف دیگه، لینک‌های نوفالو لینک‌هایی هستن که تگ rel=“nofollow” دارن و ما به موتور جستجو گفتیم که اینارو در نظر نگیر. این یعنی این لینک‌ها درواقع هیچ ارزشی برای سایت مقصد ندارن. خب یه سری از جاهای سایت مثل بخش کامنت‌ها ما می‌دونیم که ضروریه شما لینک‌هایی که کاربران گذاشتن رو نو فالو کنید. لینک صفحات پرداخت، لینک‌های افیلیت و محصولات و غیره هم همینطور. در غیر این صورت گوگل خیلی باهاتون خوب تعارف نخواهد کرد. (کسی می‌دونه چرا؟ بذارید جواب این سوال رو از شما توی کامنت‌ها بشنویم. یه جایزه خوب هم برای کسی که جواب درست رو بده خواهیم داشت!)

تأثیر لینک خروجی در سئو سایت چیست؟

لینک خروجی دادن به سایت‌های مربوط تأثیر مثبتی روی بهینه سازی سایت شما داره. این تأثیر مثبت رو می‌شه در قالب 4 مزیت لینک خارجی برای سئو توضیح داد:

  • نشون دادن ارتباط موضوعی

لینک خروجی دادن به سایت‌های مشهوری که با سایت شما ارتباط موضوعی دارن باعث می‌شه تا موتورهای جستجحو متوجه بشن شما در چه حیطه‌ای فعالیت دارید و این فعالیت چقدر جدیه. در نتیجه ارتباط موضعی یا Relevence محتوای شما رو ارتقا خواهند داد.

  • افزایش اعتبار

با لینک خروجی دادن به منابع و مراجعی که در نیچ (یا بهتره بگیم بازار) شما هستن، شما شهرت و اعتبار خودتون رو هم پیش موتور جستجو و پیش کاربران به مراتب بالاتر می‌برید. (منبع)

منبع:

اگر شما مرتباً به سایت‌های مشهور حوزه فعالیتتون لینک بدید، به حتمال زیاد اونا هم اینو یه اقدام مثبت تلقی می‌کنن و حتی ممکنه بهتون بک لینک بدن. البته به این شرط که تولید محتوای باکیفیت کنید و محتواتون به درد مخاطبانشون بخوره.

  •  افزایش ارزش محتوا برای مخاطب

وقتی شما دارید از طریق لینک خارجی به مخاطبانتون منابع اضافی و ارزشمند می‌دید، اونا تجربه کاربری بهتری دارن و حتما دوباره پیش شما برخواهند گشت.

بنابراین، این چهار مورد رو می‌شه جزو مهمترین انواع تأثیر لینک خروجی در سئو سایت دونست. البته برای دست پیدا کردن به این تأثیرات باید نکاتی رو رعایت کنید که در ادامه بهشون اشاره می‌کنیم.

نکاتی که حین لینک خروجی دادن باید به آن‌ها دقت کنید

  • لینک‌های خروجی رو حتما چک کنید تا شکسته نباشن
  • فراموش نکنید کجا باید لینک‌ها رو فلو و کجا باید نوفالو کنید: برای مثال وقتی دارید کامنت می‌ذارید نوفالو و وقتی محتوانویسی کردید فالو.
  • از یه انکرتکست درست (نهایتاً 60 کاراکتر یا 8 کلمه با فرمول کیورد+توصیف) استفاده کنید تا به مخاطب بگید قراره کجا بره.
  • حتما چک کنید که لینک‌های خروجی‌تون به صورت پنجره جدید باز بشن. (برای اینکار کافیه تا target=”_blank” رو به کد HTML اضافه کنید.)
  • همیشه به صفحاتی لینک خروجی بدید که با محتوای شما ارتباط موضوعی دارن.

نتیجه‌گیری

لینک‌های خروجی هم می‌تون تأثیر فوق‌العاده مثبتی روی سئوی شما داشته باشن و هم تأثیر منفی. اینکه چه وقت این تأثیر مثبت باشه به این بسنگی داره که شما چه شکلی ازش استفاده کنید و چه استراتژی محتوایی‌ای انتخاب کردید. تجربه متخصصین سئوی میزفا می‌گه که بهتره از نکاتی که تو آخر این مقاله گفته شد استفاده کنید. به این شکل، حتما نتایج مثبتی خواهید گرفت.

تا بعد!

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید