کشف ارتباط مستقیم بین خواب و پوکی استخوان – یک ضربه


تحقیقات جدید در دانشگاه کلرادو نشان می دهد که خواب کافی ممکن است در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد، به ویژه در زنان جوانی که بیشتر تحت تاثیر کم خوابی و اختلالات ریتم شبانه روزی قرار دارند.

من گزارش میدم مجرداین تحقیق نشان داده است که اختلالات خواب و ریتم شبانه روزی می تواند اثرات منفی قابل توجهی بر سلامت استخوان داشته باشد و همچنین خطر تحلیل استخوان و خطر شکستگی را افزایش دهد.

در مطالعه سالانه دپارتمان پزشکی دانشگاه کلرادو در 23 آوریل، دکتر کریستین سوانسون تحقیقات خود را در مورد اینکه آیا خواب کافی می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند یا خیر ارائه کرد.

سوانسون گفت: پوکی استخوان ممکن است به دلایل زیادی مانند تغییرات هورمونی، افزایش سن و عوامل سبک زندگی رخ دهد، اما برخی از بیمارانی که می بینم هیچ توضیحی برای پوکی استخوان خود ندارند.

وی افزود: به همین دلیل مهم است که به دنبال عوامل خطر جدید باشیم و در نظر بگیریم که چه تغییرات دیگری مانند استخوان در طول زندگی تغییر می کند. خواب یکی از این عوامل است.

چگونه تراکم استخوان و خواب در طول زمان تغییر می کند؟

سوانسون گفت: “مردم در اوایل تا اواسط دهه 20 سالگی به اوج تراکم استخوان می رسند که در مردان بیشتر از زنان است.” این پیک یکی از عوامل تعیین کننده اصلی خطر شکستگی در آینده است.

پس از رسیدن به این اوج، تراکم استخوان افراد اغلب برای چندین دهه ثابت می ماند. سپس با ورود زنان به یائسگی، تحلیل سریع استخوان را تجربه می کنند. مردان نیز با افزایش سن دچار کاهش تراکم استخوان می شوند.

الگوی خواب نیز با گذشت زمان تغییر می کند. با افزایش سن، کل زمان خواب آنها کاهش می یابد و ترکیب خواب آنها تغییر می کند. به عنوان مثال: تأخیر خواب، مدت زمان به خواب رفتن، با افزایش سن افزایش می یابد. از طرفی خواب موج آهسته به معنای خواب عمیق ترمیمی با افزایش سن کاهش می یابد.

نه تنها مدت زمان و ترکیب خواب تغییر می کند. سوانسون با اشاره به ترجیحات افراد برای زمان به خواب رفتن و بیدار شدن گفت: ترجیحات فاز شبانه روزی نیز در طول زندگی در مردان و زنان تغییر می کند.

چگونه خواب می تواند با سلامت استخوان های ما مرتبط باشد؟

سوانسون گفت: ژن هایی که ساعت درونی بدن ما را کنترل می کنند در تمام سلول های استخوانی ما وجود دارند. وقتی این سلول‌ها جذب می‌شوند و استخوان تشکیل می‌دهند، مواد خاصی را در خون آزاد می‌کنند که به ما امکان می‌دهد تخمین بزنیم که چه مقدار چرخش استخوان در هر زمان اتفاق می‌افتد.

این نشانگرهای تحلیل و تشکیل استخوان از یک ریتم روزانه پیروی می کنند و دامنه این ریتم برای نشانگرهای تحلیل استخوان که به فرآیند تجزیه استخوان اشاره دارد بیشتر از نشانگرهای تشکیل استخوان است.

وی تصریح کرد: این ریتم به احتمال زیاد برای متابولیسم طبیعی استخوان مهم است و نشان می دهد که خواب و ریتم شبانه روزی می تواند به طور مستقیم بر سلامت استخوان تاثیر بگذارد.

تحقیق در مورد ارتباط بین خواب و سلامت استخوان

برای درک بهتر این ارتباط، سوانسون و همکارانش بررسی کردند که نشانگرهای چرخش استخوان چگونه به محدودیت خواب و اختلال شبانه روزی پاسخ می دهند.

برای این مطالعه، شرکت کنندگان در یک محیط بستری کاملاً کنترل شده زندگی می کردند. شرکت‌کنندگان نمی‌دانستند ساعت چند است و به جای ۲۴ ساعت در روز، بر روی یک برنامه ۲۸ ساعته قرار گرفتند.

سوانسون گفت، اختلال شبانه روزی برای شبیه سازی استرس تجربه شده در طول کار شیفت شب طراحی شده است و در بیشتر موارد معادل پرواز در چهار منطقه زمانی به غرب هر روز به مدت سه هفته است. علاوه بر این، این پروتکل باعث می شد شرکت کنندگان کمتر بخوابند.

محققان نشانگرهای چرخش استخوان را در ابتدا و انتهای مداخله اندازه گیری کردند و تغییرات مضر قابل توجهی در چرخش استخوان در مردان و زنان در پاسخ به اختلال خواب و ریتم شبانه روزی یافتند. تغییرات نامطلوب شامل کاهش نشانگرهای تشکیل استخوان بود که در افراد جوان تر از هر دو جنس به طور قابل توجهی بیشتر از افراد مسن تر بود.

علاوه بر این، زنان جوان افزایش قابل توجهی در نشانگرهای تحلیل استخوان نشان دادند.

سوانسون در پایان می‌گوید: «اگر فردی استخوان کمتری تولید کند در حالی که همان مقدار یا حتی بیشتر استخوان را جذب می‌کند، می‌تواند منجر به از دست دادن استخوان، پوکی استخوان و افزایش خطر شکستگی در طول زمان شود.»

وی افزود: جنسیت و سن ممکن است نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند، به طوری که زنان جوان به طور بالقوه بیشترین آسیب پذیری را در برابر اثرات مضر خواب کم بر سلامت استخوان دارند.

Related Posts