نقش تعاملات اجتماعی اولیه در تقویت مهارت های زبانی کودکان – تکناک


در مطالعه ای که در مجله Current Biology منتشر شد، محققان از یک تکنیک تصویربرداری مغزی ایمن و غیرتهاجمی به نام مگنتوآنسفالوگرافی یا MEG برای نظارت بر فعالیت مغزی نوزاد در طول تعاملات اجتماعی و غیر اجتماعی با بزرگسالان استفاده کردند.

من گزارش میدم تکناکتحقیقات جدید مؤسسه یادگیری و علوم مغز دانشگاه واشنگتن (I-LABS) نشان می دهد که تعاملات حسی والدین و نوزاد برای رشد زبان نوزاد مهم است.

آنها دریافتند که وقتی بزرگسالان با یک نوزاد 5 ماهه به طور اجتماعی صحبت می کنند و بازی می کنند، فعالیت مغز کودک به ویژه در مناطقی که مسئول توجه هستند افزایش می یابد و میزان این نوع فعالیت رشد زبان را در آینده پیش بینی می کند. این سناریوی اجتماعی با یک سناریوی غیراجتماعی مقایسه شد که در آن بزرگسال از کودک رویگردان شد تا با فرد دیگری صحبت کند. این نوع تعامل فعالیت کمتری را در همان نواحی مغز نشان می دهد.

نتایج نظرسنجی پیشگامانه

الکسیس بوسلر، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «این اولین مطالعه‌ای است که مستقیماً پاسخ‌های مغزی کودکان به تعاملات اجتماعی بزرگسالان و نوزادان را با تعاملات غیراجتماعی مقایسه می‌کند و سپس کودکان را تا سن 2.5 سالگی دنبال می‌کند تا ببیند چگونه فعال‌سازی اولیه مغز با توانایی‌های شناختی مرتبط است». زبان آینده کودک متصل است.

فناوری تصویربرداری از مغز MEG به نوزاد اجازه می دهد تا به طور طبیعی با بزرگسالان تعامل داشته باشد و به محققان این امکان را می دهد که شلیک نورون ها را از نواحی مختلف مغز کودک در حالی که بزرگسال صحبت می کند، با او بازی می کند و به او لبخند می زند، ثبت کنند و سپس مغز نوزاد را مشاهده کنند. برای بار دوم فعالیت کنید در حالی که بزرگسالان روی شخص دیگری تمرکز می کنند.

این اعمال به طور طبیعی هر روز بین بزرگسالان و نوزادان اتفاق می‌افتد و این مطالعه نشان داد که اثرات قابل اندازه‌گیری متفاوتی بر مغز نوزاد دارند. محققان به این نتیجه رسیدند که افزایش فعالیت عصبی در پاسخ به تعامل اجتماعی در 5 ماهگی رشد زبان را در پنج سن زیر پیش بینی می کند: 18، 21، 24، 27 و 30 ماهگی. محققان رشد زبانی نوزادان را با استفاده از یک نظرسنجی مستند مورد بررسی قرار دادند که از والدین در مورد کلمات و جملاتی که نوزادانشان در خانه می‌گفتند پرسیدند.

اهمیت مشارکت اولیه و تحقیقات آینده

اندرو ملتزوف، یکی از نویسندگان مقاله، می گوید: «رابطه بین پاسخ های اولیه مغز و مراحل بعدی زبان با علاقه دانشمندان به زندگی اولیه سازگار است و سؤالات جدیدی را ایجاد می کند که ما و سایر محققان آن را بررسی خواهیم کرد.

محققان نوزادان 5 ماهه را برای این مطالعه انتخاب کردند زیرا این سن درست قبل از دوره حساس یادگیری گفتار و زبان است که از حدود 6 ماهگی شروع می شود. هنگامی که این دوره شروع می شود، برای نوزادان بسیار مهم است که بزرگسالان را مشاهده کنند، زیرا توجه باعث بهبود یادگیری می شود.

پاتریشیا کهل، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: “ارتباط والدین با نوزادان نشان دهنده تمایل شهودی برای برقراری ارتباط است.”

کوهل گفت: «این باور ضمنی وجود دارد که زبان مربوط به ارتباط است. از کودکی با میل به ایجاد این ارتباط شروع می شود.

کهل گفت: نتایج این مطالعه به ویژه برای والدین و مربیان اولیه اهمیت دارد.

کوهل گفت: “ما از تحقیقات قبلی می دانستیم که تعامل اجتماعی در 9 ماهگی برای یادگیری یک زبان خارجی ضروری است، اما مطالعه فعلی نشان می دهد که نقش تعامل اجتماعی بسیار زودتر است.” این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده طبیعی والدین از برقراری ارتباط با لبخند، لمس و پاسخ‌های گرم به اعمال کودک، تأثیر قابل‌اندازه‌گیری در دنیای واقعی بر مغز کودک دارد. این رفتار والدین توجه نوزادان را به خود جلب می کند و آنها را تشویق می کند تا در زمان حساس رشد، یاد بگیرند.

Related Posts