نقش اپراتورها در صنعت خودروی متصل، گامی به سوی آینده ای پایدار و هوشمند!


صنعت خودرو در حال تحول عظیمی است. این تحول که توسط انقلاب دیجیتال هدایت می شود، منجر به ظهور روندهای جدیدی مانند خودروهای متصل، الکتریکی، خودران و مشترک شده است و این تحولات مفهوم خودرو و نحوه تعامل ما با آن را بازتعریف می کند.

در میان این روندها، خودروهای متصل به عنوان پیشگام تحول دیجیتال در صنعت خودرو، نقش اصلی را ایفا می کنند. این نوع خودروها با جمع آوری و پردازش داده ها از محیط اطراف و با کمک اپراتورهای شبکه تلفن همراه، امکان ارائه خدمات و قابلیت های جدیدی را فراهم می کنند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

تحول دیجیتال در صنعت خودرو نوید آینده ای باثبات، ایمن و کارآمد در صنعت حمل و نقل است که مزایای بی شماری را به همراه دارد و در مقاله بعدی قصد داریم نگاهی عمیق تر به استراتژی و مدل های کسب و کار و جایگاه شرکت ها و اپراتورهای مخابراتی در این صنعت داشته باشیم. صنعت خودرو متصل

اکوسیستم خودرو و داده های خودروی متصل

خودروهای متصل فناوری‌ای هستند که با مجهز شدن به سیستم‌های هوشمند قادر به جمع‌آوری و پردازش حجم عظیمی از داده‌ها در زمان واقعی هستند. این داده ها که از منابع مختلف مانند حسگرهای داخلی و خارجی خودرو، سیستم های ناوبری، دوربین ها و شبکه های مخابراتی جمع آوری می شوند، نقش حیاتی در ارائه خدمات و قابلیت های جدید به این نوع خودروها دارند.

در مرحله اول تولید و استفاده از داده های خودروی متصل، منابعی برای کسب اطلاعات وجود دارد که شامل بخش های زیر می باشد:

  • سیستم های تله ماتیک خودرو یا تله ماتیک خودرو که شامل 3 قسمت OBD یا تشخیص خودکار، GPS و سیستم ناوبری و سنسورهای خودرو می باشد.
  • داده های شبکه تلفن همراه یا داده های شبکه تلفن همراه که شامل سوابق تماس و پیام و داده ها و قدرت سیگنال شبکه است.
  • تعاملات کاربر یا تعامل با کاربر که از سیستم های سرگرمی و سیار متصل به خودرو تشکیل شده است.

مرحله دوم نحوه جمع آوری اطلاعات است که به کمک نصب تجهیزات، سیستم های داخلی خودرو و اتصال سلولی امکان پذیر است.

مرحله سوم و نهایی استفاده از داده هایی است که در دسته بندی های زیر استفاده می شود:

  • نگهداری یا تجزیه و تحلیل داده‌های حسگرهای خودرو برای پیش‌بینی و جلوگیری از مشکلات
  • ایمنی و امنیت یا ارائه اطلاعات دقیق به خدمات اورژانس
  • خدمات شخصی یا شخصی سازی تجربه کاربر بر اساس ترجیحات و رفتار
  • مدیریت ترافیک یا تحلیل الگوهای ترافیکی برای برنامه ریزی شهری
  • بازاریابی و درک مشتریان یا تجزیه و تحلیل تعاملات کاربر و درک ترجیحات
  • فروش داده یا فروش به شرکت های مختلف در داخل و خارج از اکوسیستم

انواع استراتژی های شرکت ها و اپراتورهای مخابراتی در صنعت خودروی متصل

همانطور که در ابتدا ذکر شد، خودروهای متصل به عنوان پیشگام تحول دیجیتال، نقش محوری در صنعت خودرو دارند. این نوع خودروها با جمع آوری و پردازش داده های محیطی با کمک اپراتورهای مخابراتی، امکان ارائه خدمات و قابلیت های جدید را فراهم می کنند.

این خدمات به 2 دسته داخل خودرو و خارج از خودرو تقسیم می شوند که از خدمات داخل خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرگرمی
  • جهت یابی
  • ایمنی
  • از راه دور

خدمات خارج از خودرو شامل موارد زیر است:

  • مدیریت ناوگان
  • بیمه مبتنی بر استفاده (UBI) یا محاسبه حق بیمه بر اساس مسافتی که رانندگی می کنید
  • ادغام با سیستم خودروهای الکتریکی
  • تجزیه و تحلیل داده های بزرگ
  • ادغام با خدمات اضطراری

در این میان نباید از نقش اپراتورها در صنعت خودروی متصل غافل شد. شرکت های مخابراتی با تکیه بر تخصص و تجربه خود در زمینه فناوری مخابرات راهبردهای مختلفی را برای حضور فعال در این عرصه دنبال می کنند. در این بخش به سه دسته از استراتژی های کلیدی مخابرات و اپراتورها در صنعت خودروی متصل نگاه می کنیم که عبارتند از:

  • استراتژی پایه: شبکه

با توجه به وجود زیرساخت های شبکه در شرکت های مخابراتی، اولین و در دسترس ترین نوع فعالیت در اکوسیستم خودروی متصل از طریق تامین شبکه امکان پذیر است که شامل موارد زیر است:

  • ارتباطات مبتنی بر یک شبکه ارتباطی گسترده مانند خدمات ابری
  • ارتباطات شبکه خودرو به اطراف (V2V)، مانند چراغ راهنمایی و عابران پیاده (V2P)
  • استراتژی مجاور: خدمات ارزش افزوده (VAS)

اپراتورهای صنعت خودرو برای مدیریت یا ارائه خدمات ارزش افزوده (VAS) با همکاری مصرف کنندگان و سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) موقعیت خوبی دارند. این شرکت ها علاوه بر ارائه خدمات شبکه می توانند خدمات ارزش افزوده ای مانند خدمات بازیابی خودرو گم شده یا دزدیده شده، بیمه مبتنی بر استفاده، نظارت بر موقعیت مکانی خودرو، راه حل های امنیتی خودرو و دستگاه، مدیریت داده ها در حسگرهای اینترنت اشیا و خدمات مدیریت ناوگان را ارائه دهند. به کاربران اجازه دهد.

  • استراتژی آینده: داده ها

پس از اتصال خودروها و ارائه خدمات مختلف، داده های زیادی از کاربران و خودروهای قابل استفاده جمع آوری می شود و اپراتورهای صنعت خودروی متصل با توجه به موقعیت مکانی خود به داده های مختلفی دسترسی دارند. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل داده های سیستم اطلاعات سرگرمی داخل خودرو، فرصت بسیار خوبی را برای تولیدکنندگان محتوا یا تبلیغ کنندگان فراهم می کند تا مشتریان بیشتری را از طریق آن جذب کنند.

5 نکته موثر در موفقیت استراتژی حامل در صنعت خودروهای متصل

پس از آشنایی با استراتژی های مختلف در پیشرفت و توسعه فناوری خودروهای متصل توسط اپراتورها، لازم است با نکاتی برای نتایج و موفقیت استراتژی ها آشنا شوید. برخی از نکات عبارتند از:

  • توسعه چشم انداز بلند مدت برای توسعه خدمات
  • ایجاد مدل های تجاری انعطاف پذیر برای واکنش سریع به تغییرات
  • تقسیم بندی بازار و هدف گذاری بر اساس نیازها و ترجیحات
  • همکاری با شرکای استراتژیک برای دسترسی به فناوری های جدید
  • اجرای اقدامات سایبری قوی برای محافظت از داده ها

آخرین کلمه

بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه در کشورهای مختلف در این زمینه فعال هستند. سرویس خودروی متصل ایرانسل گامی جدید در جهت بهبود تجربه رانندگی و ارائه خدمات جدید به رانندگان ایرانی است. این سرویس با استفاده از فناوری های جدید مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، امکانات و مزایای بسیاری را برای رانندگان ارائه می دهد.

شایان ذکر است، سرویس خودروی متصل ایرانسل دروازه ای به دنیای رانندگی هوشمند است. ایرانسل با همکاری شرکت‌های خودروسازی و سایر ذینفعان، با استفاده از فناوری پیشرفته و خدمات اصلی مدیریت هوشمند ناوگان، رانندگی را برای شما آسان‌تر، ایمن‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. از شما دعوت می کنیم همین امروز به جمع کاربران خدمات خودروی متصل ایرانسل بپیوندید و از مزایای آن بهره مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سرویس اولیه مدیریت هوشمند ناوگان به فروشگاه شرکتی ایرانسل مراجعه کنید.

Related Posts