فواید خربزه قندک برای سلامتی – تک ناک


خربزه های قندک شیرین ترین خربزه ها هستند و معمولا فصل آنها از اواخر تیر تا شهریور است.

به گزارش تکناک، این میوه شیرین تابستانی سبز روشن است و داخل نرمی دارد و می تواند پوستی سفید یا زرد در خارج داشته باشد، اگرچه خربزه قندک های با پوست سفید معمولا شیرین تر هستند. این میوه به کدو و خیار نیز مربوط می شود.

خربزه قندک حاوی مقدار زیادی آب و همچنین ویتامین C، ویتامین B، فیبر، آنتی اکسیدان ها و مقادیر کمتری از سایر مواد مغذی کلیدی است. خوردن این میوه ممکن است فواید متعددی برای سلامتی داشته باشد.

بدن را آبرسانی می کند

یک فنجان خربزه قندک خرد شده بیش از 141 گرم آب دارد. مصرف آب کافی به شما کمک می کند پرآب بمانید و از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

وقتی کم آب می شوید، بدن شما بیش از حد گرم می شود و ممکن است گیجی، تغییرات خلقی، یبوست و سنگ کلیه را تجربه کنید. همچنین نوشیدن آب به روان کردن و نرم کردن مفاصل شما کمک می کند.

یک مطالعه نشان داد که بزرگسالانی که به خوبی آب به بدن خود می رسانند در مقایسه با افرادی که به اندازه کافی مایعات مصرف نمی کنند، سالم تر هستند، به بیماری های مزمن کمتری مانند بیماری های قلبی و ریوی مبتلا می شوند و عمر طولانی تری دارند.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

جدا از آب، ماده مغذی فوق العاده در خربزه قندک ویتامین C است. یک فنجان خربزه خرد شده حدود یک سوم نیاز روزانه به این ماده مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی را تامین می کند.

سیستم ایمنی بدن برای پاسخ به عوامل بیماری زا مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها به ویتامین C نیاز دارد. همچنین توانایی های آنتی اکسیدانی ویتامین C از سلول ها در برابر آسیب های شناخته شده برای افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن محافظت می کند. بدن نمی تواند ویتامین های محلول در آب را برای مدت طولانی ذخیره کند، بنابراین مصرف منظم و کافی ویتامین C برای حمایت از عملکرد سالم سیستم ایمنی مورد نیاز است.

در تنظیم فشار خون نقش دارد

خربزه قندک سدیم بسیار کمی دارد و پتاسیم بالایی دارد برای کنترل فشار خون دارد. پتاسیم به کنترل فشار خون کمک می‌کند و باعث می‌شود کلیه‌ها سدیم اضافی را دفع کنند. سدیم ماده‌ی مغذی است که می‌تواند باعث افزایش بیش از حد فشار خون شود. پتاسیم همچنین تنش دیواره رگ های خونی را کاهش می دهد که باعث کاهش بیشتر فشار خون می شود.

یک مطالعه نشان داد که خربزه از جمله خربزه قندک، تولید ماده ای به نام اکسید نیتریک (NO) را فعال می کند. NO به عضلات صاف بدن، از جمله رگ‌های خونی، کمک می‌کند، که منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

تحقیقات دیگر نشان می دهد خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر که اکسید نیتریک تولید می کنند بخشی از رژیم غذایی است که می تواند به پیشگیری و درمان بیماری های مرتبط با سبک زندگی از جمله فشار خون بالا کمک کند.

ممکن است در برابر دیابت نوع 2 محافظت ایجاد کند

تحقیقات نشان می دهد خوردن میوه هایی مانند خربزه قندک ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا در معرض خطر ابتلا به دیابت، مفید باشد.

یک بررسی نشان داد مصرف 200 گرم میوه در روز با پیشگیری از دیابت مرتبط است. علاوه بر این، مصرف 133 گرم میوه تازه در روز باعث کاهش عوارض و مرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شده است.

همچنین داده‌ها نشان می‌دهند که اگرچه میوه‌هایی با بار گلیسمی پایین‌تر (مقدار کربوهیدرات در یک بخش معین) ممکن است برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد، اما شاخص گلیسمی یا بار گلیسمی هر میوه بر خطر دیابت تأثیری ندارد.

یک مطالعه استرالیایی نشان داد که مصرف میوه باعث حفظ حساسیت به انسولین یا عملکرد خوب انسولین در پاکسازی قند از خون می شود و در مقابل دیابت نوع 2 از بدن محافظت می کند.

پس از تنظیم سایر فاکتورهای رژیم غذایی و سبک زندگی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با افرادی که کمترین میزان میوه را مصرف می‌کنند، افرادی که میوه زیادی مصرف می‌کنند، 36 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بعد از پنج سال قرار دارند.

همچنین خوردن میوه میکروبیوتای روده که مجموعه ای از میکروب ها است که در روده زندگی می کنند را تغییر می دهد، به گونه ای که با این کار، خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

فرآیند گوارش را بهبود می بخشد

مایع و فیبر موجود در خربزه قندک، ترکیبی مهم برای منظم بودن روده و جلوگیری از یبوست است.

یبوست به عنوان داشتن کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته تعریف می شود. مدفوع سفت، خشک یا توده ای؛ دفع مدفوع سخت یا دردناک؛ یا احساس اینکه تمام مدفوع دفع نشده است، از حالت های یبوست است.

درمان های رایج برای یبوست شامل خوردن فیبر بیشتر و مصرف آب فراوان است و خربزه قندک هر دو این درمان ها را فراهم می کند.

سلامت استخوان ها را تقویت می کند

خربزه قندک حاوی چندین ماده مغذی است که در تشکیل و نگهداری استخوان نقش دارند، از جمله ویتامین C و مقادیر کمتری ویتامین K، منیزیم، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها.

ویتامین C که ماده مغذی و اصلی خربزه قندک است، به تنهایی با کاهش خطر شکستگی لگن و پوکی استخوان (بیماری استخوان) و همچنین تراکم استخوان بالاتر گردن و ستون فقرات مرتبط است.

علاوه بر این یک مطالعه نشان داد که پیروی دقیق از رژیم غذایی مدیترانه ای که یک الگوی غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات است، در برابر پوکی استخوان محافظت ایجاد می کند. تحقیقات نشان می‌دهد زنان یائسه‌ای که بیشتر به رژیم مدیترانه‌ای پایبند بودند، تراکم استخوان بالاتر و شکستگی لگن کمتری داشتند.

سلامت پوست را بهبود می بخشد

خربزه قندک منبع خوبی از آب و ویتامین C است و دارای اثرات ضد التهابی است که همه این موارد به سلامت پوست کمک می کنند. سلول های پوست برای ساخت کلاژن و تنظیم تعادل کلاژن و الاستین به ویتامین C وابسته هستند که به پوست، حجم و شکل می دهد.

میزان بسیار کم ویتامین C می تواند منجر به آسیب و التهاب پوست شود. چندین مطالعه نشان داده اند که پوست پیر یا آسیب دیده در برابر نور خورشید، حاوی میزان پایین تری ویتامین C است، اگرچه ارتباط دقیق آن ناشناخته است. تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن بیش از حد در معرض آلاینده ها یا نور خورشید با کاهش میزان ویتامین C پوست مرتبط است.

در مقابل نشان داده شده است که مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات علائم پیری پوست را کاهش می دهد و سفتی و رنگ پوست را بهبود می بخشند.

حقایق تغذیه ای خربزه قندک

یک فنجان خربزه قندک خرد شده حاوی مواد معدنی زیر است:

  • کالری: 61.2
  • چربی: 0.238 گرم
  • سدیم: 30.6 میلی گرم یا 1٪ از ارزش روزانه (DV)
  • کربوهیدرات: 15.5 گرم
  • فیبر: 1.36 گرم
  • پروتئین: 0.918 گرم
  • ویتامین: C 6 میلی گرم یا 34 درصد از DV
  • پتاسیم: 388 میلی گرم یا 8 درصد از DV

خربزه قندک مقادیر کمتری از چندین ماده مغذی از جمله برخی ویتامین های B، ویتامین های A و K و منیزیم را نیز تامین می کند.

خطرات خربزه قندک

اگرچه آلرژی به خربزه رایج نیست، اما ممکن است رخ دهد. خربزه حاوی موادی شبیه به گرده های خاص است، بنابراین اگر به گرده حساسیت دارید، ممکن است به خربزه نیز واکنش نشان دهید.

یک مطالعه نشان داد کسانی که به علف و ابروسیا حساسیت دارند نیز ممکن است به خربزه واکنش نشان دهند.

یکی دیگر از خطرات خوردن خربزه، ابتلا به بیماری های ناشی از غذا از باکتری هایی مانند  E col، لیستریا یا سالمونلا است که می تواند در خاکی که خربزه در آن رشد می کند، یافت شود. بیشتر میوه ها و سبزیجات این خطر را دارند.

قبل از دست زدن به خربزه عسلی حتما دست های خود را بشویید و قبل از بریدن، خربزه ها را بشویید تا از انتقال باکتری ها از پوست به گوشت میوه جلوگیری کنید. پس از برش، خربزه باید همیشه در یخچال نگهداری شود. بیرون گذاشتن آن در دمای اتاق یا خارج از منزل در یک روز گرم می تواند منجر به رشد باکتری شود که می تواند باعث بیماری های ناشی از غذا شود.

در یخچال، خربزه قندک می تواند تا پنج روز در یک ظرف در بسته بماند.

نکاتی برای مصرف خربزه قندک

خربزه های قندک پس از برداشت، نمی رسند، بنابراین به دنبال خربزه ای باشید که نشانه هایی از رسیدن دارد. یک خربزه رسیده باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • شکل متقارن
  • سنگین بودن نسبت به اندازه
  • عاری از ترک، کبودی و لکه های نرم
  • بوی شیرین
  • هنگام فشرده شدن، کمی نرم است

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید