خلاصه ای از تاریخچه سئو و موتورهای جستجو از سال 1996 تا 2023


قبل از اینکه بخواهیم اطلاعات خوبی در مورد یک موضوع به دست آوریم، همیشه بهتر است تاریخچه آن موضوع را بدانیم. تاریخچه سئو و گذشته سئو قدیمی به شما کمک می کند تا بفهمید در آینده سئو چه چیزی ممکن است و به عنوان مثال وجود هوش مصنوعی مانند چت GBT چه تاثیری بر سئو دارد. پس با میزفا همراه باشید تا با هم از دهه نود و ظهور سئو تا پس از ۲۰۲۰ و به امروز را مرور کنیم.

عناوین پست

تاریخچه سئو (بهینه سازی) و موتورهای جستجو

مجموعه آموزش سئو سایت میزفا در خدمت شما دوستان عزیز می باشد. شاید با برخی از اصطلاحاتی که در این صفحه ذکر شده آشنا نباشید، اما نگران نباشید، اگر مقالات سئو را به خوبی دنبال کنید، همه چیز در مورد سئو برای شما آسان می شود.

همچنین می توانید به پست اصطلاحات سئو مراجعه کنید و دید کلی خوبی از اصطلاحات سئو موجود و به روز دریافت کنید.

تاریخچه اولیه موتورهای جستجو

اینترنت و فضای آنلاین منحصر به یک فرد نیست و توسط یک شخص یا شرکت در زمان خاصی ایجاد نشده است، بلکه مجموعه ای از تلاش ها و ایده های بی شماری است که توسط متخصصان کامپیوتر در چند دهه گذشته ایجاد شده است.
با این حال، تاریخچه سئو به اوایل دهه 1990 بازمی‌گردد، زمانی که موتورهای جستجو اولین گام‌های خود را به سمت توسعه برداشتند تا به سازمان‌دهی سایت‌هایی که در اینترنت ایندکس شده بودند کمک کنند.

در سال 1995، بهینه سازی موتور جستجو توسط یاهو در مرحله اول آغاز شد. در آن زمان گوگل به اندازه امروز قدرتمند نبود. باید راهی برای استفاده کاربران اینترنتی از سایت هایی که ثبت شده اند فراهم شود.

بهینه سازی اولیه سایت ها به ترتیب حروف الفبا شکل گرفت و در قالب های دفترچه تلفن قرار گرفتند. اگرچه این روش در ابتدا بسیار موثر بود، اما بعدها با گذشت زمان با افزایش شدید تعداد سایت ها و تعداد کاربران، مرتب سازی سایت ها بر اساس حروف الفبا دیگر فایده ای نداشت و یافتن یک سایت برای کاربران دشوار شد. سایتی که نیازهای آنها را در فهرست فرم پیمایشی برآورده می کند.
یکی دیگر از مشکلات این نوع بهینه سازی این بود که نام سایت هایی که با حرف اول A شروع می شدند از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند زیرا در بالای لیست قرار داشتند و نسبت به حروف دیگر بازدید بیشتری داشتند. بر این اساس اکثر افراد و شرکت ها می خواستند دامنه ای را ثبت کنند که با حرف A شروع می شود و این به سئو سیاه (سئوی مخرب و اسپم) شکل داد.

سئو از سال 1996

سال بعد، 1996، موتورهای جستجو تصمیم گرفتند تا سایت ها را بر اساس کلمات کلیدی نیز بهینه کنند. به این معنی که اگر کلمه خاصی در یک صفحه یا سایت با تکرار زیاد باشد، موتورهای جستجو رتبه آن سایت را در آن کلمه بالاتر می‌برند.
گوگل در سال 1998 تاسیس شد. گوگل با سیاست های جدید خود در بین کاربران اینترنت طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. عوامل سئو خارج از صفحه یا خارجی (مانند رتبه صفحه و تجزیه و تحلیل لینک و ساخت لینک) و همچنین عوامل سئو داخلی یا داخلی (فراوانی کلمات کلیدی، متا تگ ها، عنوان ها، ساختار لینک داخلی) نیز در نظر گرفته شدند. زمان تنها موتور جستجویی بود که نه تنها به عوامل داخلی بلکه به عوامل بیرونی نیز توجه داشت. بر این اساس، کسب رتبه های برتر نسبت به قبل دشوارتر شده است، بسیاری از وب سایت ها بر تبادل، خرید و فروش لینک در حجم زیاد تمرکز کرده اند. برخی از ربات‌های ایجاد شده، سایت‌های مزرعه پیوند ایجاد کرده‌اند.
در سال 2005، گوگل شروع به شخصی سازی نتایج جستجو برای هر کاربر کرد. گوگل بر اساس سابقه جستجوی قبلی خود نتایجی را برای کاربرانی که وارد حساب کاربری خود شده اند ایجاد کرد. در سال 2008، یکی از کارمندان گوگل گفت: “رتبه بندی مرده است”.
در سال 2007، گوگل کمپینی را علیه پیوندهایی که رتبه صفحه را در ازای پرداخت هزینه منتقل می کنند، راه اندازی کرد. در 15 ژوئن 2009، گوگل فاش کرد که اقداماتی را برای مدل سازی اثر رتبه صفحه با استفاده از ویژگی های لینک بدون دنبال کردن انجام داده است.

سئو از سال 2010

در 8 ژوئن 2010، یک سیستم نمایه سازی جدید به نام Google Caffeine معرفی شد. Google Caffeine تغییری در نحوه به روز رسانی فهرست گوگل برای نمایش نتایج گوگل سریعتر از قبل بود. این سیستم طوری طراحی شده است که به کاربران امکان می دهد به محض انتشار نتایج جدید، پست های انجمن و سایر مطالب را سریعتر از قبل پیدا کنند.
در فوریه 2011، او به‌روزرسانی پاندا را اعلام کرد که وب‌سایت‌هایی را که حاوی محتوای کپی شده از سایر وب‌سایت‌ها و منابع بودند، جریمه کرد. از لحاظ تاریخی، وب سایت ها مطالبی را از یکدیگر کپی کرده و از آن در رتبه بندی موتورهای جستجو بهره برده اند. با این حال، گوگل سیستم جدیدی را معرفی کرده است که سایت هایی را که حاوی محتوای منحصر به فرد نیستند جریمه می کند.
در آوریل 2012، گوگل به روز رسانی Google Penguin را معرفی کرد که هدف آن جریمه کردن وب سایت هایی بود که از تکنیک های دستکاری برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو استفاده می کردند.
در سپتامبر 2013، گوگل به روز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار را معرفی کرد. الگوریتمی که برای بهبود پردازش زبان طبیعی و درک معنایی صفحات وب گوگل طراحی شده است. این روند معرفی الگوریتم ها تا سال 2018 ادامه داشت.

سئو از سال 2020 به بعد

سئوی جدید سئوی بسیار پویا است. با این حال، بسیاری از موارد مانند اهمیت استفاده از انواع کلمات کلیدی مرتبط، یک سایت سازگار با موبایل و غیره ثابت باقی می مانند. با این حال، بسیاری از چیزها دستخوش تغییرات اساسی شده اند. در واقع، از سال 2020، گوگل تصمیم گرفته است که “پایان سفر کاربر باشد” یا در واقع به زبان خودمان، هیچ کاربری را دست خالی دور نکند. شاید این مهم ترین مشخصه ای باشد که می توان برای سئو از سال 2020 به بعد تعریف کرد که اساس الگوریتم هایی مانند RankBrain و BERT نیز می باشد.

همچنین در سئوی جدید بیشتر بر روی سئوی محلی تاکید داریم و تغییرات بزرگی در آن به وجود آمده است. در واقع، گوگل به سئوی محلی اهمیت زیادی می دهد. همچنین، و نه چندان بی‌ربط به بحث سئوی محلی، تاکید بیشتری بر ریچ اسنیپت‌ها شده است. اما به طور کلی، ما می توانیم به چند روند خاص سئو پس از سال 2020 نگاه کنیم:

تقریباً در مورد همه این موارد در میزفا مقاله نوشته ایم و شما عزیزان می توانید با صرف مقداری از وقت روزانه خود را در همه این زمینه ها بروز کنید. امکان عضویت در خبرنامه ایمیل میزفا نیز وجود دارد. اگر از طریق ایمیل مشترک شوید، ما هر هفته مقالاتی در مورد مهم ترین و آخرین پیشرفت ها در سئو برای شما ارسال خواهیم کرد.

نتیجه

سئو یک فرآیند زنده و پویا است. فرآیندی که از امسال یعنی از سال 2023 و معرفی هوش مصنوعی جدید دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهد شد. در این مقاله سعی شده است نگاهی به تاریخچه سئو در سی سال اخیر داشته باشیم و در قالب یک تیتر یک نمای تاریخی از آن ارائه دهیم. بدیهی است که هر یک از این دوره ها را می توان به صورت جداگانه در نظر گرفت و فرصت های یادگیری زیادی وجود دارد. اما تاکید ما همیشه روی قسمت آخر است، یعنی از سال 2020 به بعد. این قسمت بخش مهم تری است و آشنایی با آن برای پیشرفت کسب و کار آنلاین در دنیای امروز و پیشرفت بازاریابی دیجیتال ضروری است.

ممنون از اینکه با ما بودید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *