انویدیا فناوری DLSS 3.5 را برای تمامی کارت‌های گرافیک RTX معرفی کرد


انویدیا فناوری DLSS 3.5 را برای همه کارت‌های گرافیکی RTX معرفی کرد. این فناوری از تکنیک جدید بازسازی اشعه مبتنی بر هوش مصنوعی بهره می‌برد که برای بهبود کیفیت رهگیری پرتو طراحی شده است. DLSS 3.5 برخلاف DLSS 3 که فقط از پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 40 پشتیبانی می‌کرد، قادر است قابلیت رهگیری پرتو را در همه پردازنده‌های گرافیکی سری RTX بهبود ببخشد.

ویژگی‌های DLSS 3.5

انویدیا سعی کرده تا DLSS 3.5 را در درجه اول در بازی‌هایی که دارای قابلیت ردیابی مسیر (Path Tracing) هستند ارائه دهد. این بازی‌ها برخلاف بازی‌هایی که از ردیابی پرتو فقط در عناصر انتخابی مثل سایه‌ها یا بازتاب‌ها استفاده می‌کنند، به بازی‌های با قابلیت ردیابی پرتو کامل معروف هستند . بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ با انتشار بسته Phantom Liberty در تاریخ پنجم مهرماه از این فناوری پشتیبانی خواهد کرد. Alan Wake 2 نیز در تاریخ هفتم آبان‌ماه با این فناوری جدید و ردیابی پرتو کامل عرضه خواهد شد. بازی Portal RTX نیز پاییز امسال این قابلیت را دریافت خواهد کرد.

گفتنی است نسخه فعلی DLSS از حذف‌کننده‌های تنظیم‌شده‌ی دستی برای پر کردن پیکسل‌های حذف‌شده برای هر عبور نور در یک صحنه ردیابی پرتو استفاده می‌کند که این کار منجر به کاهش دقت رنگ، نورپردازی نابجا و حتی پدیده گوستینگ می‌شود. انویدیا سعی کرده این پروسه را با استفاده از یک شبکه مبتنی بر هوش مصنوعی که ظاهرا پیکسل‌های باکیفیت‌تری تولید می‌کند بهبود بخشد.

انویدیا می‌گوید کاربران با استفاده از فناوری DLSS 3.5 از مزایای عملکرد بیشتری بهره‌مند خواهند شد. بازی‌هایی مثل Cyberpunk 2077 و Alan Wake 2 که رهگیری پرتو فشرده‌ای دارند بیشترین بهره را از این فناوری از نظر کیفیت تصویر و عملکرد خواهند برد.

انویدیا همچنین DLSS 3.5 را روی پنج‌برابر داده بیشتر از DLSS 3 آموزش داده  که در بازی‌ها به‌صورت یک گزینه جداگانه شبیه به تنظیمات Frame Generation در DLSS 3 قابل دسترس خواهد بود.

نسخه جدید DLSS 3.5 فقط محدود به بازی‌ها نخواهد بود. خالقان محتوا نیز می‌توانند از آن در برنامه‌های ویرایش سه‌بعدی مثل Chaos Vantage، D5 Render و Nvidia Omniverse استفاده کنند.

لازم به ذکر است که پیاده‌سازی DLSS 3.5 در بازی‌ها ممکن است مدتی طول بکشد، چراکه DLSS 3 هنوز در حال اضافه شدن به بازی‌های اصلی است. فورتنایت قرار است پاییز امسال آپدیت DLSS 3 را دریافت کند و به کاربران سری RTX 40 اجازه می‌دهد نرخ فریم بالاتری را تجربه کنند. Call of Duty: Modern Warfare 3 نیز پس از عرضه در بیستم آذرماه از DLSS 3 و Reflex پشتیبانی خواهد کرد.

همچنین طبق شایعات، AMD این هفته قرار است FidelityFX Super Resolution 3 (FSR 3) را در Gamescom معرفی کند. ظاهرا جدیدترین نسخه فناوری افزایش نرخ‌فریم AMD ماه آینده میلادی در کنار Starfield معرفی خواهد شد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید